For 28 dage siden fik du 4-dages virksomhedernes enkle metode til at reducere antallet af møder. Du fik også et link til det overbevisende studie, hvor forskere fra Harvard og Henley fandt ud af, at organisationer groft sagt kan hæve deres produktivitet med 73% hvis de holder 60% færre møder.
Et interessant aspekt af studiet, som jeg lige vil bruge et par linjer på at fremhæve er, at stressniveauet i de 71 organisationer der reducerede antallet af deres møder også faldt.
60% færre møder = 57% mindre stress.
Bummelum.
Møder er ikke bare en kilde til stress, det er en brusende flod.
Og det er de først og fremmest fordi de står i vejen for, at vi kan lave det arbejde, vi burde lave. Vi oplever faktisk de fleste af vores møder som noget, der står i direkte modsætning til vores “rigtige” arbejde.
Når vi ser et møde i kalenderen, så forbinder vi det med, at vi går ind i et rum eller logger på Teams og snakker om det…
Det er da også den måde langt, langt, laaangt størstedelen af alle møder foregår på.
Og det er altså bare ikke en særlig effektiv måde at opnå noget på.
Det er en kultur, vi selv har fremelsket gennem de sidste fire årtier. For vi danskere er notorisk antiautoritære og vi skal bare ikke bede om, at der er nogen, der bestemmer over os.
Samtidig bliver vi lede og kede af, igen og igen, at gå hjem fra arbejde med den her følelse af, at vi ikke fik opnået det vi gerne ville — et fuldstændigt grundlæggende behov som vi skal have opfyldt, ellers mister vi vores engagement og lysten til at gå på arbejde. Her er forskningen helt entydig. Som mennesker har vi brug for at føle, at vi gør fremskridt i meningsfuldt arbejde.
Følelsen af at gøre fremskridt er det brænde der nærer vores indre flamme — vores motivation.
Følelsen af at spilde tiden er som en brandtæppe, der kvæler vores virkelyst.
Men hvordan gør vi så det? Hvordan kommer vi derhen hvor alle vores møder føles som en opløftende fælles indsats mod et større mål, og hvor vi ægte får udrettet vigtige ting sammen?
Det har jeg simpelthen ikke ord nok til, at give dig hele opskriften på her. Men jeg vil pege på en meget vigtig ingrediens som du skal bruge, og så vil jeg, i fremtidige nummerer af Kvalitetstid, forpligte mig til at dykke ned i hvordan du bruger den ingrediens til at gøre jeres møder markant bedre.
Nu skal du høre.
Et godt møde kræver, at der er en som har styringen og at alle andre gør, hvad den person siger.
Gisp!
Betyder det, at der er en der skal til at bestemme over os? For det gider jeg altså ikke!
Ro på. Træk vejret dybt ind gennem næsen. Hold vejret i fire sekunder. Pust så ud gennem munden i otte sekunder.
Klar igen?
Vi har sendt den autoritære mødeleder på pension, og der skal han (ja, det var nemlig næsten altid en han) have lov at rase ud i fred.
Men det nytter heller ikke noget, at vi bare sætter os sammen om et bord og lader det være op til tilfældighederne og vores uformelle hierarki at frembringe et eller andet resultat. Vi har brug for en facilitator — en person som har en særlig rolle og et særligt ansvar på mødet.
En facilitator er sådan en der på venlig, men også bestemt facon, og med stor opmærksomhed på mødedeltagernes energi og kommunikation, fremkalder den adfærd og det fokus, som gør det lettere (og sjovere) for gruppen at nå sit mål.
Det var budskabet i denne omgang. Gode møde kræver facilitering.
Tips, tricks og konkrete facilitatorværktøjer følger i senere udgaver af vores nyhedsbrev. Tak fordi du læste med.
Ps. Er du den utålmodige type, så kan jo du overveje at skyde genvej til en fremtid med møder ved at booke vores kursus i mødedesign og facilitering. Just saying.
Nu går Kvalitetstid på sommerferie. Vi skrives ved i august.
Hej så længe
Bo