Af Bo Kønskov:
Det er en ægte publikumsfavorit, når jeg er ude og holde oplæg. Et meget populært spørgsmål.
Det kommer næsten hver gang:
“Hvordan takler man mennesker, der er imod forandringer?”
Mit svar er knap så populært.
For jeg plejer at svare, at i virkeligheden er vi mennesker slet ikke imod forandringer. Når vi lægger armene over kors, så er det en reaktion på dårlig ledelse.
Og det gør selvfølgelig naller, for det er tit ledere, der stiller spørgsmålet.
Men sandheden er, at vi elsker forandringer. Og vi har brug for forandringer. Vi går alle sammen og drømmer om mere af X eller mindre Y, og kaster os ud i det ene forandringsforsøg efter det andet (at de færreste af dem lykkes er en anden dimension af problemet).
Så vi elsker forandringer, men..?
Ja, men… vi bryder os ikke om, når vi får trukket forandringerne ned over hovedet. Og så er det faktisk fuldstændig ligegyldigt om vi er enige eller ej i selve forandringen og behovet for den.
Det er fordi der er forskel på resultatretfærdighed og procesretfærdighed.
Det er ret enkelt. Nu skal du høre.
Vi starter lige bagfra:
Vi oplever procesretfærdighed, når den proces som leder frem mod en forandring går ordentligt for sig. Og så støtter vi op om forandringen, også selvom vi faktisk ikke synes resultatet er fair (og havde foretrukket noget andet).
Vi oplever resultatretfærdighed, når vi synes resultatet af en forandringsproces er fair, men det gør vi kun, når vi også synes, at processen, der ledte frem mod forandringen, var fair.
Det vil altså sige, at selv når vi er helt ok med resultatet, men oplevede processen som træls, så har vi en tendens til at vende os mod resultatet alligevel.
Vi kan lige prøve at skære det ud i et diagram:
Vil du lykkes med dine forandringer, er det altså afgørende, at du fokuserer på processen og ikke på resultatet.
Og hvad gør så en proces fair?
Flere ting.
Men først og fremmest at du upfront sætter rammen og fremlægger selve processen klart, tydeligt og troværdigt.
Og dernæst, men lige så vigtigt, at du involverer dem, forandringen berører, i udvikling og afprøvning af de løsninger som forandringen består af.
Virker det uoverskueligt?
Det er det ikke. Der findes faktisk en fiks og færdig proces, som du kan tage ned af hylden og følge som en kageopskrift.
Processen hedder ‘Fair proces’ (hvad ellers?). Det er min gode ven og kollega Bo Vestergaard, der har udviklet den. Jeg brugte selv processen, da jeg var med til at indføre 4-dages arbejdsuge i Abtion for seks år siden, og siden da har den været mit vigtigste ledelsesværktøj.
Forandringsledelse er del af vores ‘produktprogram’ fordi det ikke er nok at have drømmene og de gode intentioner om at arbejde bedre (og måske lidt mindre) — hvis vi ikke har en god proces, der kan få tingene til at ske, så er vi lige vidt.