To sætninger der kan forvandle ethvert møde

Vi elsker at hade dem. Vi klager over dem. Vi laver memes om dem.

Møder, ikk?

Og alligevel… et møde kan også være lidt hyggeligt.

Det er jo der, vi ser hinanden. Der, vi er en del af noget.

Det er også der vi løser de udfordringer, vi ikke kan løse alene.

Lad os bare slå fast: Vi har brug for møder.

Bare måske ikke helt… så mange, som kalenderen foreslår.

Vores samarbejde vokser. Altså den tid vi bruger på “samarbejdsaktiviteter” (møder, mails etc.) — sammenlignet med tidligere tider.

Det gør det, fordi vores arbejdsopgaver bliver mere og mere komplekse. Hierarkierne flader ud. Og vi kræver indflydelse! Vi forlanger at sidde med ved bordet.

Men problemet er, at når vi altid sidder ved bordet, så får vi aldrig forberedt os ordentligt til næste gang vi… ja… sidder ved bordet.

Vi får heller ikke lavet alt det, vi aftaler på møderne.

Og vi får slet ikke trukket vejret.

På den måde er mange af os landet i en ond spiral, hvor kvaliteten af vores samarbejde halter; møderne er ikke så gode som de kunne være…

Gode møder = færre møder

Problemet er, at dårlige møder er stang liderlige.

De avler nye møder, som om kalenderen var et åbent parforhold uden grænser.

Gode møder holder hænderne pænt over dynen og giver dig en rolig nattesøvn.

Og her er det gode:

Det er ikke raketvidenskab at forvandle en time på Teams fra “der fik jeg 60 minutter mindre at leve i” til “det var et skide godt møde”.

Når vi evaluerer et møde som spild af tid, er det nemlig næsten altid fordi formålet var uklart. Og det er den lavest hængende frugt på bedre-møder-træet.

Her får du mine to små formler, der kan forvandle ethvert møde til det bedre:

Formålsformlen™

Formålet med mødet er at [bevægelse] [emne], fordi [relevans], så vi [effekt].

Eksempel:

Formålet med mødet er at drøfte idéer til onboarding, fordi vi står overfor nye ansættelser, så vi kan vælge de bedste tiltag til næste fase.

Pludselig ved alle, hvorfor de er der.

Nu skal vi bare sørge for, at målsætningen står helt skarp.

Destinationsformlen®

Forestil dig, at dit møde er en rejse. Hvor skal vi lande?

Destinationen for mødet er, at vi [konkret leverance], så vi kan [hvad det muliggør].

Eksempel:

Destinationen for mødet er en prioriteret liste med idéer, så vi har noget konkret at arbejde videre med.

Så ved alle, hvor vi skal hen — hvad vi skal stå med i hænderne, når mødet er slut.

Formålsformlen™ og Destinationsformlen®

Ja,™ og ® er for sjov. Men formlerne virker til gengæld for alvor.

To sætninger. Der gør en kæmpe forskel. Tro mig. Og prøv selv.

2,810 tilmeldte

Skriv dig op og få Kvalitetstid direkte i indbakken – hver anden fredag.

Tusind tak for tilliden 🙏 Vi lover at gøre os umage 💌
Hmmm... Der gik et eller andet galt. Prøv lige igen.